Reklameanalyse 28. 01. 11
3: Bakgrunnen for produksjonen av reklamefilmen i 1984 er romanen ”1984” av George Orwell. Boka ble skrevet som en framtidsroman i 1948, og beskriver et framtids-London i 1984, hvor samfunnet er et totalitært samfunn, styrt og kontrollert av Storebror.
4:
a) De denotative likhetene er at begge har musikk, begge bruker farger som et virkemiddel, begge bruker levende bilder, begge viser Apple-logoen og begge har en konkret dato for lanseringen av produktet.
b) De konnotative likehetene er at begge spiller på følelser og er stemningsskapende, at fargebruk brukes til å skape en bestemt stemning(i den første filmen brukes farger for å bryte opp den dystre, mørke stemningen, mens farger i den andre filmen brukes for å understreke den lyse, levende og lette stemningen som filmen preges av) og at begge bruker musikk(langsom og dyster i den første, rask og livlig i den andre) som et stemningsskapende virkemiddel.
c) Denotative ulikheter er at den første filmen har en senere klipprytme enn den siste, at den andre filmen har en mye raskere musikk enn den første filmen, at den første filmen er preget av mørkere farger enn den andre filmen og at den første filmen er et halvt minutt lenger enn den andre filmen.
d) De konnotative ulikhetene er blant annet at den første filmen skaper en svært dyster og mørk stemning, mens den andre filmen er preget av en lys, lett og levende stemning. En annen konnotativ ulikhet er at den første filmen går i en langsom, alvorlig rytme, mens den andre filmen går i en mye raskere og sorgløs rytme(her er musikk og fargebruk viktige faktorer).
torsdag 3. februar 2011
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar