Oppgaver s. 19
Repetisjonsoppgaver:
1: Informasjon og samfunnskontakt er organisasjoners planlagte kontakt med omgivelsene.
2: Det er nødvendig for en organisasjon å drive med organisasjon og samfunnskontakt fordi vi som innbyggere i Norge har krav på å vite hva organisasjonene driver med, og fordi organisasjonene har interesse av å gi oss informasjon om hva de driver med, enten for å rekruttere nye medlemmer, eller for å selge varer eller tjenester.
3: Forskjellen på informasjon og samfunnskontakt og PR er at PR er opptatt av å bygge positive forbindelser, mens informasjon og samfunnskontakt har som mål å komme i dialog med publikum, eller å informere noen om deres rettigheter. Markedsføring(eller reklame) er opptatt av å påvirke forbrukerne til å kjøpe et produkt.
4: Omgivelser for informasjon og samfunnskontakt er nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper.
5: En interessent er en som har interesser innenfor et bestemt område. En interessegruppe er en gruppe som har samme interesser i en sak, f. eks. er naturvernerne en interessegruppe i Hardanger-saken.
6: ”Den offentlige mening” er hva flertallet av de spurte i befolkningen mener om en sak. Det er svært viktig for f. eks. politikere å vite den offentlige mening i en sak, f. eks. Hardanger-saken.
onsdag 25. august 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar