tirsdag 21. september 2010

Spørsmål 21. 09. 10

Spørsmål:
1: PR betyr Public Relations, altså en organisasjons forhold til publikum. Et PR-byrå er et byrå som hjelper en organisasjon med kontakten med omverdenen, og styrer blant annet hvilken informasjon om organisasjonen som kommer ut.
2: Kampanjejournalistikk er når media blir engasjert i en bestemt kampanje, f. eks. å få ny idrettshall i en kommune. Media engasjerer seg da ved å skrive artikler om hvor dårlig den gamle hallen er, og hvor bra det er for bygda hvis man får en ny.
3: Eksempler på propaganda i dagens samfunn er propaganda i totalitære stater som Burma og Nord-Korea, men også når det spres løgner og halvsannheter i vestlig presse.
4: En journalist søker å få informasjon fra f. eks. en bedrift, mens en informasjonsmedarbeider(som ofte har vært journalist) sørger for hvilken informasjon som kommer ut til journalistene.
5: Ja, vi har mange lobbyister i Norge. Et eksempel er PR-byrået til Bjarne Håkon Hansen som forsøker å påvirke politikerne til å gi et bestemt barnehagefirma fordeler.
6: ”Embeded journalists” er journalister som reiser på pakketurer med Forsvaret til f. eks. Afghanistan for å dekke krigen. De får da større sikkerhetsgaranti, men Forsvaret bestemmer hva de får se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar